Juan Meserón: the life of a musician framed in the crisis of the colonial system
Keywords:
musicology, history of music, Juan MeserónAbstract
The History of Venezuela is plagued by episodes of a certain political polarization. The most notable of these was the period in which the decline of the colonial system was described. For that reason, this study has a purpose to contextualize the life of the composer Juan Meserón in order to have a closer approximation of his biography. For this intention the Phases of the crisis of the Venezuelan colonial system described by Germán Carrera Damas (1983) are used as a guide to locate the historical events and deepen the life of the musician in study. This has allowed us to see the qualities of a Venezuelan, who, although in a principle of apparent ideological difference, was a true builder of society; being, the present document, a contribution to the revision of the historical awareness of our identity.
Downloads
References
Burtón, M; Calderón, L (2012). El proceder fenomenológico y hermenéutico en la construcción de significados. Reflexionando una experiencia. REDINE Volumen 2. N°. 7 Octubre. Barquisimeto-Venezuela.
Calcaño, J. (1980). La ciudad y su Música. Caracas Fundarte, Segunda edición.
Calzavara, A. (1985). Historia de la Música en Venezuela. Periodo Hispánico, con referencia al teatro y la danza. Fundación Pampero. Caracas.
Carrera, G. (1983). La crisis de la sociedad colonial venezolana. Monte de Ávila Editores. Venezuela.
Carrera, G. (2016). La independencia cuestionada. Editorial Alfa. Caracas, Venezuela.
De Benedidttis, V... (2002). Presencia de la Música en los relatos de viajeros del Siglo XIX. Caracas. Fondo Editorial de Humanidades y Educación.
Quintero, I. (2008). Más allá de la Guerra. Venezuela en tempos de la independencia. Fundación Bigott. Caracas, Venezuela.
Pérez-Peraza, V. (2005). Contribuciones a la Biografía de Juan Meserón (1779-1842) (en: Revista de la sociedad de musicología, 1-9). Caracas.
Rojas, A. (2002). Crónicas de Caracas. Editorial CEC, SA. Los libros del Nacional. Caracas.
Published
How to Cite
Issue
Section
Derechos del/de autor/es a partir del año de publicación
Esta obra está bajo la licencia:
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación ni de la UCLA. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados, siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de esta revista. Los autores(as) tienen el derecho de utilizar sus artículos para cualquier propósito siempre y cuando se realice sin fines de lucro. Los autores(as) pueden publicar en internet o cualquier otro medio la versión final aprobada de su trabajo, luego que esta ha sido publicada en esta revista.