Morphological-aesthetic criteria: Design of floats in the Festival of Fruits and Flowers in Ecuador
Keywords:
morphological-aesthetic criteria, floats, Feast of Fruits and Flowers, Ambato, semiotic analysisAbstract
The Festival of Fruits and Flowers (FFF), that takes place every year in Ambato (Ecuador), serves as a platform for the staging of a set of allegorical cars that mean and represent at all times the best of a city thriving that tries to communicate, through their communities of artists, their desires, joys, their identities and particular conceptions of world and nature. Based on this reality, the general objective of this article lies in analyze the morphological-aesthetic criteria present in the design of floats of the referred festival. Methodologically, this research combines semiotic analysis with an aesthetic reflection within the framework of design. It is concluded that the forms about the artistic representation that gives life to the floats in the FFF, with which and from which, a multivariate set of aesthetic and morphological criteria are developed that identify, at the same time, the artist or group of artists and their work, not only give an account of the artistic representations that ambateños share about their ways of life; but, also, their practices, rituals, symbols and signs that serve to build the festive space as a precisely space of creation and intersubjective meeting.
Downloads
References
Barriga, L. (2011). Estado del arte y definición de términos sobre el tema. La Investigación en educación artística. Revista El Artista, 77-90.
Barthes, R. (1971). Elementos de semiología. Madrid: Roble Ediciones.
Bermeo, D. (30 de 04 de 2017). Blog. Obtenido de Fiesta de las Flores y de las Frutas: http://cordovabermeo.blogspot.com/2017/
Blanco, A. (26 de 06 de 2014). Alejandra de Argos. Obtenido de Miquel Barceló: Biografía, Obras y Exposiciones: http://www.alejandradeargos.com/index.php/es/completas/32-artistas/297-miquel-barcelo-biografia-obras-y-exposiciones
Caballero, M. (2013). Arte y Sociedad. Revista Dialéctica Liberadora, 32-57.
Comité FFF. (2019). Fiestas de Ambato. Obtenido de http://www.fiestasdeambato.com/
Concejo Municipal de Ambato. (2016). Proyecto Ordenanza de las Fiestas de la Fruta y de las Flores. Ambato: Edición virtual.
El Comercio. (05 de 02 de 2015). Ambato vive su fiesta de flores y frutas. El Comercio, pág. 1.
El Telègrafo. (07 de 10 de 2016). Diseños de carros alegóricos, listos para la FFF de 2017. El Telègrafo, pág. 1.
El Tiempo. (12 de 02 de 2018). Coloridas comparsas en desfile de Ambato . El Tiempo, pág. 1.
Escuela Superior de Arte y de Diseño de Burgos. (10 de 05 de 2012). Metamorfosis del objeto. Obtenido de http://easdburgos.es/proyectos/proyectos-de-artesania-y-complementos-de-cuero/metamorfosis-del-objeto/
Fuenmayor, V. (1999). El cuerpo de la obra. Maracaibo: Instituto de Investigaciones Literarias y Lingüísticas. Universidad del Zulia.
García, F. (2003). La idea representada. Símbolo y concepto, ejemplo de investigación en arte a partir de un análisis crítico comparativo. Sevilla: Memorias del Congreso INARS.
Gombrich, E. H. (1998). Arte e Ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Madrid: Editorial Debate.
González, W. (26 de 02 de 2017). Universitam. Obtenido de Ambato la tierra de las flores, las frutas y el pan: https://universitam.com/ecuador/2017/02/26/ambato-la-tierra-de-las-flores-las-frutas-y-el-pan/
Hernández, B. (03 de 2004). Técnica Industrial. Obtenido de http://www.tecnicaindustrial.es/tiadmin/numeros/11/44/a44.pdf
Hildebrand, A. V. (1988). El problema de la forma en la obra de arte. Madrid: Visor, Colección La Balsa de la Medusa.
La República. (03 de 03 de 2019). Millones de flores protagonizan festejos en Ambato. La República, pág. 1.
Lafón, Z. (2014). El arte por el arte. Obtenido de http://www.elarteporelarte.es/clases-cultura-visual/la-escuela-la-bauhaus/
Lascano, A., Castillo, E., Mena, D., & Vayas, E. (2017). La fiesta de la fruta y las flores en el escenario local de Ambato. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales: análisis de la comunicación publicitaria, 61'77.
Le Corbusier, G. (1997). Análisis de la forma. Barcelona: Geoffrey H. Baker y Editorial Gustavo Gili, S.A.
Lotman, Y. (2006). Estructura del texto artístico. Moscú: Ediciones Akal.
Marchán, S. (2009). Del arte objetual al arte de concepto (1960 – 1974). Madrid: Ediciones Akal.
Márquez, C. (07 de 02 de 2016). La Fiesta de la Fruta y las Flores alcanzó su clímax con un desfile. El Comercio, pág. 1.
Mead, G. (1987). Espíritu, persona y sociedad. Desde el punto de vista del conductismo social. Barcelona: Ed. Paidós.
Morales, A. (2017). Arte y Comunicación. El objeto en el transobjeto. Revista digital Razón y Palabra, 111-127.
Moreta, M. (03 de 02 de 2016). Los carros alegóricos quedan a punto para el desfile de la fiesta ambateña. El Comercio. Actualidad, pág. 1.
Moreta, M. (26 de 02 de 2017). El desfile de Ambato atrajo a decenas de turistas de todo el país. El Comercio, pág. 1.
Morin, E. (2002). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.
Novoa, C. (14 de 01 de 2019). La ambateñidad se construye con frutas y flores. El Telégrafo, pág. 1.
Palacios, M. (11 de 02 de 2018). Ambato celebra 67 edición de la Fiesta de las Frutas y de las Flores. La República, pág. 1.
Paz, O. (1992). La otra voz: poesía y fin de siglo. Barcelona: Seix barral.
Pinto, W. (2015 de 02 de 2015). El Universo. Obtenido de https://www.eluniverso.com/noticias/2015/02/15/nota/4560401/ambato-vive-fiesta-fruta-flores.
Saussure, F. (2008). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Ed. Losada.
Soto, H. (1983). EL ARTE Y LA SOCIEDAD. Entrevista a Danilo Lasosé. Revista ¡Ahora!
Spot Live. (2017). Noticias Ecuador. Obtenido de Flores Ambato Carnaval: https://www.spot-live.com/flores-ambato-carnaval/
Vasilachis de Gialdino, I. (2007). Condiciones de trabajo y representaciones sociales. El discurso político, el discurso judicial y la prensa escrita a la luz del análisis sociológico – lingüístico del discurso. Revista interdisciplinaria de internet: Discurso y Sociedad, 58-69.
Wagensberg, J. (2003). Ideas sobre la complejidad del mundo. Madrid: Tusquets Editores.
Wolfe, T. (1996). ¿Quién teme al Bauhaus feroz? Andalucia: Editorial Anagrama.
Yepez, E. (16 de 02 de 2015). Evafm. Obtenido de La identidad e historia de Ambato, en desfile: https://www.evafm.net/sitio/la-identidad-e-historia-de-ambato-en-desfile/
Published
How to Cite
Issue
Section
Authors keep their copyrights so articles can be reused for teacher and research purpose. Readers and users can also reuse articles for the same purposes but not for commercial purposes. Ágora de Heterodoxias has no responsibility on information given by collaborators which is not necessarily the point of view of the publication