Social constructions on Facebook. Lootings during a police strike (Argentina, 2013)
Keywords:
civil insecurity, Facebook, lootings, social constructionsAbstract
Insecurity presents itself as one of the primary concerns of civil society, reason why the description of a determined act of delinquency is important in order not to disrupt the image of those that participated in a criminal event or that were involved because of the own cojunture of the case itself. This paper is a result of an extended research based on a police journalistic investigation aroused by the abandonment of the police enforcement −claiming wage increases− which led to the riots in a number of provinces in Argentina. From this conception, we pretend to make a reflection about a particular case − the lootings of december 2013 in Córdoba, Argentina− exposing how the acts of those involved are represented and evaluated, within the concepts of justice and civil insecurity that social media contemplates and promotes. This way, in the following article, a socio-semiotic analysis is made through print screens from Facebook, considering that this event also meant an ‘online war’ among those that commited the lootings and those that took ‘justice by their own hands’.
Downloads
References
Butler, J. (2006). Vida Precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Campo Tejedor. A. (2003). Investigar y deconstruir el estigma en barrios marginales. Un estudio de caso. Revista Eusko, Vol 3, 1-15, doi: 84-8419-878-2.
Canavilhas, J. (2014). La web noticia. Sao Pablo: Editorial Labcom
Castels, M. (2004). La Era de la Información. México, Distrito Federal: Editorial Siglo XXI.
Diario Perfil. (5 de diciembre de 2013). La oportunidad y el saqueo. Recuperado de: http://blogs.perfil.com/relatodelpresente/2013-12-05-2019-la-oportunidad-y-el-saqueo/comment-page-1/
Diario Perfil. (6 de diciembre de 2013). Difusión saqueadores buscados. Recuperado de: https://nomadecosmico.wordpress.com/tag/escrache-a-saqueadores-cordobeses/
FayerWayer. (4 de diciembre de 2013). Lanzan campaña en Taringa para identificar saqueadores en Córdoba. Recuperado de: https://www.fayerwayer.com/2013/12/lanzan-campana-en-taringa-para-identificar-saqueadores-de-cordoba/
Goffman, E. (2015). Estigmas. La identidad deteriorada. Madrid: Editorial Amorrortu.
Hora Cero. (5 de diciembre de 2013). Saquear los chinos para pasarla bien el 24. Recuperado de: https://horacerolamatanza.com/2013/12/05/facebook-saquear-los-chinos-para-pasarla-bien-el-24/
Kessler, G. (2009). Sentimiento de inseguridad. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
La Lobería. (4 de diciembre de 2013). Robos, saqueos y un total descontrol en Nueva Córdoba. Recuperado de: http://www.2261.com.ar/2013/12/robos-saqueos-y-un-total-descontrol-en-cordoba/
Mata, M.C. (2009). Nociones para pensar la comunicación y la cultura masiva. Buenos Aires: Editorial La Crujía.
Navarro Carrascal, O. (2009). Representaciones sociales del habitante de la calle. Revista Pesic. Vol 9, 1-12, doi 1657-9267.
Orihuela, J.L. (2015). Internet, la hora de las redes sociales. Barcelona: Editorial Paidos.
Pyszczek, O.L. (2011). Construcción social de los espacios de peligrosidad e inseguridad en el siglo XXI. Revista Geográfica de América Central. Vol 2, 1-16, doi: 2215-2563.
Rheingold, H. (2004). Multitudes Inteligentes. La Próxima Revolución Social. Barcelona: Editorial Gedisa.
Sitios Argentina. (5 de diciembre de 2013). Saqueos durante la mañana en Córdoba. Recuperado de: https://www.sitiosargentina.com.ar/mas-saqueos-durante-la-manana-en-cordoba/
Varela, J. (2017). Periodismo 3.0 la socialización de la información. Revista Telos, Vol 65, 1-32, doi 0213-084X.
Verón, E. (2004). Fragmentos de un tejido. Barcelona: Editorial Gedisa.
Verón, E. (2009). Construir el acontecimiento. Barcelona: Editorial Gedisa.
Verón, E. (2010). La Semiosis Social. Barcelona: Editorial Gedisa.
Published
How to Cite
Issue
Section
Authors keep their copyrights so articles can be reused for teacher and research purpose. Readers and users can also reuse articles for the same purposes but not for commercial purposes. Ágora de Heterodoxias has no responsibility on information given by collaborators which is not necessarily the point of view of the publication