Canon and brief narrative in Venezuela: two anthologies of stories at the end of the 20th century
Keywords:
venezuelan tale, anthology, literary criticismAbstract
The objective of this article is to analyze the critical and aesthetic conceptions of the Venezuelan story in the context of the anthologies published at the end of the 20th century. Through the works "El cuento venezolano. Anthology ", by José Balza (1985) and" Twentieth Century Venezuelan Tales ", by Gabriel Jiménez Emán (1989), aimed at recognizing the selection processes of authors and works, in the context of the trajectory followed by the anthologies of the story Venezuelan in the second half of the century in question. The type of research corresponds to the documentary mode, of an analytical nature. The publications studied go back to the canon of the modernist-criollista tradition and opt for an update that includes elements of contemporaneity, without dissociating from an important antecedent represented by the anthology of the Venezuelan story by Guillermo Meneses (1955). In the analyzed works incorporates writers and works of a time closer to the said anthologies, however, there is no assessment of changes and changes in gender, which, however, it is exceeded by the quality of the texts selected in these compilations.
Downloads
References
Aponte de Z., L. (Ed.). (1997). Venezuelan short stories. Cuentos venezolanos. Caracas, Venezuela: Monte Ávila Editores Latinoamericana.
Balza, J. (Ed.). (1985). El cuento venezolano. Antología. Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.
Barrera L., L. (Ed.). (1994) Re-cuento. Antología del relato breve venezolano 1960-1990. Caracas, Venezuela: Contexto audiovisual 3/ Pomaire.
Barrera L., L. (1997). Desacralización y parodia. Aproximación al cuento venezolano del siglo XX. Caracas, Venezuela:: Monte Ávila.
Bermúdez, S. y Medina, J. (2015). El cuento venezolano en el siglo XX: bases para su comprensión y estudio. Inti: Revista de Literatura Hispánica, 81(1), 458-492. Recuperado de: http://digitalcommons.providence.edu/inti/vol1/iss81/15
Beroes, P. (Ed.). (1967). Ficción 67. Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.
Castellanos, R. R. (Ed.). (1975). Cuentos venezolanos. Caracas, Venezuela: Publicaciones Españolas.
Cortázar, A. (2000). El canon nacional por dentro y por fuera. Felisberto Hernández en las antologías narrativas uruguayas. Fragmentos, 19, 31-45.
De Pedro, V. (Ed.). (1923). Los mejores cuentos venezolanos. Barcelona, España: Editorial Cervantes.
Díaz S., P. (Ed.). (1962). Historia y antología de la literatura venezolana. Caracas, Venezuela: Jaime Villegas Editor.
Di Prisco, R. (Ed.). (1971). Narrativa venezolana contemporánea. Madrid, España: Alianza.
Fabbiani Ruiz. J. (1951). Cuentos y cuentistas. Caracas, Venezuela: Ediciones de las Librerías Cruz del Sur.
Foucault, M (1989) Arqueología del saber. Ciudad de México, México: Siglo XXI
Genette, G. (1985).Transtextualidades. Maldoror, 20, 53-57.
Hurtado, J. (2010). El proyecto de investigación. Bogotá, Colombia: Quirón Ediciones.
Jaffé. V. (1991). El relato imposible. Caracas, Venezuela: Monte Ávila.
Jiménez Emán, G. (Ed.). (1989) Relatos venezolanos del siglo XX. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho.
Meneses, G. (Ed.). (1955). Antología del cuento venezolano. Caracas, Venezuela: Monte Ávila Editores.
Meneses, G. (Ed.). (1966). El cuento en Venezuela. 1900-1940. Buenos Aires, Argentina: Editorial Universidad de Buenos Aires.
Miranda, J. (1975). Proceso a la narrativa venezolana. Caracas, Venezuela: UCV.
Miranda, J. (1998). El gesto de narrar. Caracas, Venezuela: Monte Ávila.
Mukarovsky, M. (1977). Escritos de estética y semiótica del arte. Barcelona (España): Editorial Gustavo Gili.
Nuño, J. (1989). Contra las antologías. El Nacional. Papel literario. Caracas. Venezuela.
Ornani, C. (2003). El texto desde la perspectiva semiótica. En: A.A. (Ed.), Manual de lectura y escritura universitaria (pp. 34-45). Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Osorio, N. (1988). Manifiestos, proclamas y polémicas de la vanguardia literaria hispanoamericana. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho.
Padrón, J. (Ed.). (1945). Cuentistas modernos. Antología. Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación Nacional.
Palenque, M. (2007). Cumbres y abismos: Las antologías y el canon. Insula, 3, 721-722.
Picón F., G. (1972). La literatura venezolana del siglo XIX. Ensayo de historia crítica. Buenos Aires, Argentina: Ayacucho
Puig M., M.P. (Ed.). (1995) El cuento venezolano. 1900-1940. Caracas, Venezuela: Panapo.
Sandoval, C. (Ed.). (2000). El cuento fantástico venezolano en el siglo XIX. Caracas, Venezuela: Comisión de Estudios de Postgrado, UCV.
Sandoval, C. (Ed.). (2004). Días de espanto. Cuentos fantásticos venezolanos del siglo XIX. Carcas, Venezuela: Monte Ávila.
Sandoval, C. (2013) Hoja de ruta. Prólogo a la antología ¿De qué va el cuento? Ficción Breve Venezolana. Recuperado de: http://ficcionbreve.org/hoja-de-ruta-prologo-a-la-antologia-de-que-va-el-cuento-por-carlos-sandoval/
Sanzana I., I. (2008). Inclusión y exclusión: La antología de la polémica. Borradores, 8(9), 25-32.
Uslar P., A. y Padrón, J. (Eds.). (1940) Antología del cuento moderno venezolano. Caracas: Ediciones de la Dirección de Cultura. Ministerio de Educación.
Van Dijk, T. (2005) Estructura y funciones del discurso. México, D.F., México: Siglo XXI.
Published
How to Cite
Issue
Section
Derechos del/de autor/es a partir del año de publicación
Esta obra está bajo la licencia:
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación ni de la UCLA. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados, siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de esta revista. Los autores(as) tienen el derecho de utilizar sus artículos para cualquier propósito siempre y cuando se realice sin fines de lucro. Los autores(as) pueden publicar en internet o cualquier otro medio la versión final aprobada de su trabajo, luego que esta ha sido publicada en esta revista.