experimental interpretive processes from three-dimensional artistic production
Keywords:
research creation, experimental sculpture, mixed methodAbstract
This article is a reserch about the work processes within the Experimental Sculpture Workshop (Humanities and Arts Faculty DEHA-UCLA), where experience systematization was employed from activities made within it, the production of experimental charts was used as a tool for comprehending the materials transformation both experimentally and interpretively, using mixed method to achieve a deeper study of artistic production. An initial insert is made to distinct arts research and arts for arts’ sake, to explain the basic concept of research-creation by contextualizing the systematization made from the activities done in the workshop, presenting inputs which explain the mixed character of the lived experience, contributing in the comprehension of three-dimensional plastic arts creative act. The methodology applied is shown in the workshop exercises starting from the Interpretive Paradigm, being a descriptive field research, which brings two procedures: experimental and hermeneutic theory, it establishes a research which is thought to be merely plastic, it also brings out scientific research within the manipulation of causal, external or resulting premises expressed in summary charts the developed process.
Downloads
References
Cattani, Icléia Borsa. (2002). Arte contemporánea: o lugar da pesquisa en O meio como ponto zero. (Org. Brittes e Tessler). Porto Alegre: Editora da Universida de UFRGS.
Guasch, Ana María (2004). Arte y Globalización. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín. Colombia.
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes: propuestas para pensar la investigación en educación. Education siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación. págs. 85-118
Noriega, Simón. (1997). Historia del Arte, problemas y métodos..Caracas, Venezuela. Alfadil Ediciones. ALFA Grupo Editorial.
Roberto Fajardo G. “La investigación en el campo de las Artes Visuales y el ámbito académico universitario. (Hacia una perspectiva semiótica)”. Aguadulce, Coclé, Universidad de Panamá. Panamá.
Disponible en: www.unav.es/gep
/InvestigacionArtesFajardo.pdf.
Consultado: 25 / 08 / 2014.
Santamaría P. (2012). Progresivo 24. Investigación/Creación. Fundación Universidad de Bellas Artes. Medellín. Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
Derechos del/de autor/es a partir del año de publicación
Esta obra está bajo la licencia:
Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación ni de la UCLA. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados, siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de esta revista. Los autores(as) tienen el derecho de utilizar sus artículos para cualquier propósito siempre y cuando se realice sin fines de lucro. Los autores(as) pueden publicar en internet o cualquier otro medio la versión final aprobada de su trabajo, luego que esta ha sido publicada en esta revista.