Partner - digital semiotics of marian discourse from built heritage. A Different Reading of Catholicism from Its Buildings
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13201942Keywords:
socio-semiotic analysis, socio-digital semiotics, built heritage, Marian discourseAbstract
Marian devotions have been studied from the aesthetic and architectural perspectives of the temples where homage is paid to the Virgin Mary. However, there is also a need for research that addresses socio-semiotic and iconic factors, as this would allow for a greater understanding of the elements, symbols, colors, and other representations present in these buildings. For this type of analysis, symbols, colors, and elements present in the buildings are considered, characteristics that define them and send messages to visitors. Thus, the corpus for analysis in this research will consist of 26 buildings that house the Marian Devotions in Latin America. The main theoretical references are Saussure, Verón, Pierce, and Panofsky. For the analysis, the following categories are considered: 1. Origin, country, location; 2. Religious manifestation; 3. Building, temple, sanctuary; 4. Image; 5. Festivity-celebration, as well as the iconic, aesthetic, symbolic elements, colors, and other notable representations in the mentioned buildings and what develops culturally around them, from a qualitative approach, with documentary analysis method with an emphasis on socio-semiotics, using the analysis matrix and descriptive sheets of the 26 considered buildings as instruments
Downloads
References
Armendáriz, C., Sosa, R. y Puca, C. (2013). Análisis y aplicación del método Panofsky en la actividad turística: Plan piloto en museos del Centro histórico de Quito. RICIT: Revista Turismo, Desarrollo y Buen Vivir, (5) p.p. 27-39 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4424351
Baeza. M. (2007). “Imaginarios sociales dominantes de un otro inferiorizado: el caso del Indígena en Chile”, XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. http://cdsa.aacademica.org/000066/950.pdf
Basso, P. (2006). Semiótica del espacio y semántica histórica del jardín: exploración del método y apuntes de investigación. https://doi.org/10.25965/visible.290
Basulto, O. (2014). Comunicación imaginada y turismo de intereses especiales. [Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela]. https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/12392
Berger, P. y Luckmann, T. (1976). La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.
Castoriadis. C. (1989). La Institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.
Bitonte, M. (2008). La socio-semiótica como forma de pensamiento crítico. De la teoría al trabajo sobre configuraciones materiales. Revista perspectivas de comunicación, (36), p.p. 59-71. https://www.perspectivasdelacomunicacion.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/36
Castoriadis. C. (1989). La Institución imaginaria de la sociedad. Tusquets
Dittus, R. (2005). La opinión pública y los imaginarios sociales: hacia una redefinición de la espiral del silencio. Athenea Digital: Revista de Pensamiento e Investigación Social, 7, pp. 61-76. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-64535
Durand. G. (1971). La imaginación simbólica. Amorrortu Editores patrimonio cultural. Ediciones Unisalle
Fairclough, Norman (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. Discurso y Sociedad, 2(1), pp. 170-185. http://www.dissoc.org/ediciones/v02n01/DS2(1)Fairclough.pdf
Frías, A y Arenas, S. (2014). Acercamiento a “Adán y Eva”de Durero. Desde la visión de Panofsky. división académica de educación y artes. Enero-junio. https://revistas.ujat.mx/index.php/Cinzontle/article/view/2470/1900
Giménez, Gilberto (1981). Poder, Estado y discurso. Perspectiva social y semiológica del discurso político-jurídico. México: Instituto de Investigaciones Jurídicas-Universidad Nacional Autónoma de México
Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómeno, conceptos y teoría. En S. Moscovici. (Comp.). Psicología Social II. Paidós, pp. 478-494
Panofki E. (1967). Architecture gothique et pensé scholastique. Précedé de L’Abbé Suger de Saint-Denis. Les éditions de Minuit
Peirce, Ch., y Vericat, J. ed. (1988). El hombre, un signo (el pragmatismo de Peirce). Barcelona: Crítica.
Peirce, Ch. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Ricoeur, Paul (2006). Caminos del reconocimiento. Tres estudios. México: Fondo de Cultura Económica
Rizo, M (2005). La ciudad como objeto de estudio de la comunicología. Hipótesis, preguntas y rutas para la construcción de un estado del arte sobre la línea de investigación “Ciudad y comunicación”. Andamios - revista de investigación social, Nº. 2, págs. 197-226
Saussure, F. (1998). Curso de lingüística general. 12ª Edición. Fintamara. México
Scolari, C. (2011). Introducción. La semiótica en América Latina. Revista LIS ~Letra Imagen Sonido~ Ciudad Mediatizada. Año III-IV, pp. 6-7. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3694/3020
Van Dijk, Teun (2017). Discurso y Conocimiento. Barcelona: Gedisa
Verón, E. (1987) “La palabra adversativa”, en Verón et alt. El discurso político. Lenguajes y acontecimientos, Ed. Hachette, Buenos Aires, pp. 11-26.
Verón, E. (1987) La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad, Ed. Gedisa, Buenos Aires.
Verón, E. (1993). La semiosis social, Barcelona, Gedisa.
Verón, E. (2013) La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes, Ed. Paidós, Buenos Aires
Vidales, C. (2007). La sociosemiótica: de un programa de posibilidades al pensamiento semiótico de la comunicación en la sociedad. XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. Asociación Latinoamericana de Sociología, Guadalajara https://cdsa.aacademica.org/000-066/301.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Yamely Almarza Franco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors keep their copyrights so articles can be reused for teacher and research purpose. Readers and users can also reuse articles for the same purposes but not for commercial purposes. Ágora de Heterodoxias has no responsibility on information given by collaborators which is not necessarily the point of view of the publication