The historiography of Venezuelan Actional art: Dánzate and the critical reflection of Merysol León
Keywords:
historiography, art history, actional art, criticismAbstract
The historical review of the Venezuelan Actional Art, based on the critical view of Merysol León, is an
analytical and reflective contribution for the continuity and deepening of the topic presented. Beyond the
simple narration of artistic facts, there is the necessity of advancing and theorizing about the constituent
elements of the proposals of artists and artistic collectives. The body, as an artistic object, is essential
to communicate through gestures and conventions, an original approach from the interaction of groups of like –minded people, or not. The space, a second element that covers the previous one; and it is available in its proposal. About these two others: time and future, imposes, builds and deconstructs. The convergence of these elements in the step forward of daily life, are the interest of research on the actional art, he development of critical positions and the values approaches of artistic actions.
Downloads
References
FOUCAULT, Michel. 1983. El orden del discurso. Ciudad de México. Representaciones Editoriales.
FUNDACIÓN DANZA T. 2006. Trayectoria 1986 – 2005 [Documento no publicado en formato digital Plataforma de Microsoft Office Power Point] Mérida, Venezuela. Mediateca Fundación Danza T.
FUNDACIÓN DANZA T. 1991. Curriculum Vitae. Merysol León. [Documento no publicado]. Mérida, Venezuela.Archivo Fundación Danza T.
GLUSBERG, Jorge. 1986. El Arte de la Performance. Buenos Aires. Ediciones de Arte Goglione.
LEÓN, Mery Sol . (s. f.) La Irrupción de la Vida en el Arte [Documento no publicado] Archivo Fundación Danza T: Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2000. “La Formación de los Nuevos Lenguajes en el Arte”. Texto guía No 1. Taller Nuevas Tendencias de la Danza. Tema: Arte Accional [Documento operativo del taller, no publicado]. Mérida, Venezuela.
Archivo Fundación Danza T.
LEÓN, Mery Sol .2000. “La Formación de los Nuevos Lenguajes en el Arte”. Texto guía No 2. Taller Nuevas Tendencias de la Danza. Tema: Arte Accional [Documento operativo del taller, no publicado] Mérida, Venezuela. Archivo Fundación Danza T.
LEÓN, Mery Sol . 2004 “Apuntes para dibujar el arte de acción en Venezuela” en Estética, 7. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol . 2006. “Una Propuesta Accional en los 90´” en Estética, 8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “Art Parade en Berlín”. Estética, 8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “.Critica de la Acción?” Estética, 8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “Intervención Urbana Mérida en los 50´” en Estética, 8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “Sobre las colecciones”, en Estética, 8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “Fin de la Performance”, en Estetica,8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “De la Acción como otra Forma de Batalla”, en Estética, 8. Mérida, Venezuela.
LEÓN, Mery Sol .2006. “Territorios de Arte Accional”. Estética 8. Mérida, Venezuela.
MÉNDEZ, Daniel. 2008. "Propuesta de Sistema Documental para Objeto – Documentos del Arte Accional. Expediente de Evidencias 001". Mérida, Venezuela. Galería T o Loco de Atarte.
S/A.“Intervención Urbana de Dánzate". S/F. [no publicado] Universidad de Los Andes: Mérida – Venezuela. Biblioteca de Humanidades y Educación.
RAMOS, M. (Comp.). 1995. Acciones Frente a la Plaza. Caracas. Fundarte.
RODRIGUEZ, Alberto. 2000. “Pasantías realizadas en el Museo de Bellas Artes de Caracas. Arte de Acción en Venezuela, o el intento de una mirada desde Adentro”. [Pasantía de Grado, no publicada] Mérida, Venezuela. Universidad de Los Andes. Facultad de Humanidades y Educación.