The evolution in the construction of the mask in Mexico: From ritual to industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14559924

Keywords:

mask, Wrestling, tradition, consumer object

Abstract

The following article demonstrates the evolution of the mask within Mexican society, where it passes from being an exclusive object of rituals and traditions to its sale as a simple object of decoration and consumption; between these two poles is the mask as part of the representation of the sport and the character to the world, being an object that represents the good use of the object in these two poles. The study of the evolution and appearance of the mask of the fighter within the historical can be analyzed through the change in materials for its construction and the meaning behind its use and imitation of the world around it. Evolution does not mean the disappearance of one pole over another; it is rather the adaptation of the religious object to social transformation for the survival of culture as a craft work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Esmeralda Espinosa López, Universidad Autónoma de Querétaro

Esmeralda Espinosa López has a degree in Visual Arts with a terminal line in Plastic Arts. Faculty of Arts of the Universidad Autónoma de Querétaro.

References

Cerón Mendieta, E. M. (2019). De dos a tres caídas: La lucha libre como símbolo de resistencia cultural en México. Universidad Autónoma del Estado de México.

Cobiella, N. (s.f.). Historia de la Careta. En Libros educar. https://www.biblioteca.org.ar/

Crespo, J. (2021). Lucha libre mexicana. Máscaras a través del tiempo. https://100porcienmexico.es/lucha­libre­mexicana/

Echeverría, B. (2006). Meditaciones sobre el barroquismo. En Modernidad y Blanquitud (pp. 183–207). Ediciones Era.

García Sánchez, M. (2015). Diccionario Español de Términos Literarios Internacionales. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Gruzinski, S. (1994). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a “Blade Runner” (1492-­2019) (1° ed.). Fondo de Cultura Económica.

Hurtado, M. (1954). Sociología de la Máscara ­ Máscara y evasión. 4–20.

La lucha libre mexicana, el lugar donde los ídolos sufren igual que los hombres. (2018, February 9). En Cultura Colectiva.

https://culturacolectiva.com/historia/lucha­libre­mexicana­es­mas­que­circo­maroma­y­teatro/

Martínez Del Campo Lanz, S., Bustamante, R., Matos Moctezuma, E., y Jauregui, G. (2015). Máscaras mexicanas. Simbolismos velados. (1° ed.). Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Morales Guerrero, E., y Llerena García, E. (2015). Arquetipos cultura y literatura. Kirincha, 1–21. https://www.researchgate.net/publication/342674295

Museo Franz Mayer. (s.f.). Máscaras de México: arte vivo, arte ritual. Google Arts &Culture. Recuperado el 11 de agosto de 2024, de https://artsandculture.google.com/story/XQXx8L4TJ7LGFw

Nava, A. P. (2018). La Lucha Libre en México. Nación. 16.

Neurath, J. (2005). Máscaras en mascaradas. Indígenas, mestizos y dioses indígenas mestizos. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad. 22–50.

Paz, O. (2004). El laberinto de la soledad. (3° ed.). Fondo de Cultura Económica.

Pérez Pineda, E. (10 de febrero de 2007). El sentido metafísico de la máscara. La Jornada Guerrero.

Sánchez Parga, J. (1991). La vida de las máscaras. Instituto Andino de Artes Populares. http://hdl.handle.net/10469/3572

Secretaría de Cultura del Gobierno de la Ciudad de México. (21 de julio de 2018). Declaran a la Lucha Libre Mexicana como Patrimonio Cultural Intangible de la

Ciudad de México. https://www.cultura.cdmx.gob.mx/

Spang, K. (s.f.). Máscara. En Diccionario español de términos literarios internacionales. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Published

2025-01-01

How to Cite

Espinosa López, E. (2025). The evolution in the construction of the mask in Mexico: From ritual to industry. Mayéutica Revista Científica De Humanidades Y Artes, 13(1), 59-77. https://doi.org/10.5281/zenodo.14559924