The literacy of music from the traditional musics of chirimía caucana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6814434

Keywords:

chirimía caucana, method of musical literacy, traditional music, elements of music

Abstract

Bachelor of Music students at the University of Cauca acquire pedagogical musical tools of European active methods for their professional practice, and although these provide important tools to future teachers, they lack contextualization. This research was developed to solve this problem, investigating the possibility of conceiving a contextualized method of musical literacy, taking advantage of the instrumental format and the musics of the Cauca shawms, as a complementary tool for the pedagogical and teaching practices of the students. The research method was based on ethnomusicology, with an epistemological approach to the constructivist paradigm (Valles Martínez, 1999). It was concluded that the elaboration of the method is a necessity because there are no methods of this nature in the Cauca context; The use of traditional music and the instrumental format of the Cauca shawms contributes to recovering, conserving, valuing and spreading traditional music to the new generations, increasing their sense of belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Carlos Gómez Álvarez, Universidad del Cauca

Bachelor of Music with emphasis on double bass (Universidad del Cauca, Colombia); Master in Symphonic Conducting (National University of Colombia), professor at the University of Cauca, Popayan, Colombia.

References

Alfonzo, I. M. (1988). Tecnicas de investigación bibliográfica. Contexto Editores.

Barrueco Gallardo, L. E. (2020, 10 de abril). [video].YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4RdQoBLjB_w

Barrueco Gallardo, L. E. (2020). Seminario de investigación educativa I. Semana 2: Ensayo Metodológico. [No publicado] Universidad de Granma.

Barrueco Gallardo, L. E. (2020, 29 de febrero). [video].YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oOba2S1N2Ik&feature=youtu.be

Barrueco Gallardo , L. E. (2020, 29 de febrero). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8I2XcMiJVUk&feature=youtu.be

Begoña, L., y Presas, A. (2018). Musicología en el siglo XXI: nuevos retos, nuevos enfoques. Sociedad Española de Musicología.

Campbell, P. S. (2013). Etnomusicología y Educación Musical: Punto de encuentro entre música, educación y cultura. Revista Internacional de Educación Musical. 042-052.

Curbelo Martínez, D., Pérez de Armas , M., y Varela Izquierdo , N. (2011). Diseño y aplicación de un instrumento para la Evaluaciónd del Contexto de Aprendizaje en organizaciones de avanzada del territorio de Cienfuegos. Ingeniería Industrial, XXXII (2), 123-131.

Choi, H. S. (2015). El mundo musical de Corea. Música tradicional coreana a través de sus huellas históricas y la recepción de la música occidental. Universidad Politécnica de Valencia.

Grebe, M. E. (1976). Objeto, métodos, técnicas de investigación en etnomusicología: algunos problemas básicos. Revista musical chilena Vol. 30 Núm. 133 , 5-27.

Locatelle de Pergamo, A. M. (1981). Etnomusicología: metodología, aplicaciones y resultados. Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega No. 4. http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/greenstone/cgibin/library.cgi?a=d&c=Revistas&d=etnomusicologia-metodologia-aplicaciones-resultados

López Cano, R., & San Cristobal Opazo, Ú. (2014). Investigación artística en música. a: Conalcuta, esmuc, ICM.

Maestro Gustavo. (2015, 9 de octubre). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=iXJfDZAt2qs&t=207s

Marshall, N. A., North, A. C., y Hargreaves, D. J. (2005) Educación musical en el siglo XXI. Eufonía didáctica de la música. 34, 8-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1148350

Murillo, J., y Martínez, C. (2010). Investigació Etográfica. Universidad Autónoma de Madrid.

Rocca, B., Flores E, C., Ramirez, M., Toala, D., y Moro, J. C. (2014). Muestreo y Técnicas de recolección de datos. Universidad Yacambú.

Rosa Napal, F. C. (s.f.). La formación musical del futuro profesorado de educación primaria. [Tesis doctoral]. Universidad de La Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/15952/RosaNapal_FranciscoCesar_TD_2015.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Salazar Gutierrez, P. (2016). Músicas tradicionales en espacios académicos. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16 (31), 205-218. https://doi.org/10.22518/16578953.650

Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Ediciones Morata.

Universidad Benito Juárez. (2019). Guía académica para la estructura final de la tesis doctoral. Doctorado en Educación. https://www.ubjonline.mx/programas/doctorado-en-educacion/

Valles Martínez, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investgación social. Editorial Síntesis S.A.

Varela Jara, E. (2014). Como redactar indicadores en Educación Musical. Dirección Regional de Educación Los Santos. https://ddc.mep.go.cr/sites/all/files/ddc_mep_go_cr/archivos/indicadores_en_educacion_musical.pdf

Valverde Ocáriz, X. (2018). Música tradicional en el aula: las bandas de bronces de Tarapacá y sus aportaciones a la educación musical escolar. Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2018/hdl_10803_664246/xvo1de1.pdf

Published

2022-07-01

How to Cite

Gómez Álvarez, J. C. (2022). The literacy of music from the traditional musics of chirimía caucana. Mayéutica Revista Científica De Humanidades Y Artes, 10(2), 28-47. https://doi.org/10.5281/zenodo.6814434