"An ignorant on the subject"
How to speak of an eminent musicologist telling the story of someone who knew stories
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8239117Keywords:
Juan Francisco Sans, musicology, artistic research, music education, VenezuelaAbstract
The figure of Juan Francisco Sans represents for Latin American musicology one of the most important references of recent years. His vast work, his great capacity for dedication and commitment to knowledge, as well as to musical practice, constitute today an inescapable example of a professional of integrity in every sense of the word. In my short friendship I had the opportunity to tell him about my concerns and aspirations in research, and thus receive his guidance with unparalleled generosity. These words serve to honour the memory of one of the greatest musicologists in the world. All this from a story that evidences his noblest facet: research, disseminate and teach.
Downloads
References
Baker, G. (2014). El Sistema. Orchestrating Venezuela’s Youth. Oxford University Press.
López- Cano, R., y San Cristóbal, U. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Fondo Nacional para la Cultura y las Artes-Escola Superior de Musica de Catalunya-Grup de Reserca Investigació i Creació Miscals.
Mugglestone, E. (1981). Guido Alder’s “The Scope, Method, and Aim of Musicology” (1885): An English translation with an HistoricAnalytical commentary. Yearbook for traditional Music, 13, 1-21. https://doi.org/10.2307/768355
Palacios. M., y Sans J.F. (2022). Estado actual y perspectiva en los estudios sobre música afrovenezolana. En: Palacios, F. (ed.). Comprendiendo América: el aporte esencial de la música afroamericana al significado sociocultural del continente. Pontificia Universidad
Católica del Ecuador.
Rodríguez, O. (2017). Fenomenología de la Vocalidad: protocategoría de una didáctica transdisciplinaria para el estudio del canto. Revista Neuma, 10 (2), 60-83. https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/51
Sans, J.F. (2016). Analfabetos, analfatics, analfanotas. Reflexiones en voz alta para la recuperación de la sindéresis epistemológica en la musicología. Universalia/Músicas, 3, 6 -19.https://www.academia.edu/30485856/Analfabetos_Analfatics_Analfanotas
Sans, J.F. (2018). Arias antiguas del nuevo mundo. Siglos XVII y XVIII. Fondo Editorial Facultad de Humanidades y Educación de la Universidad Central de Venezuela.
Sans, J.F. (19 al 21 de febrero de 2020). Arias antiguas del nuevo mundo. [Comunicación en congreso] I Jornadas de Investigación JOIM Universidad de Loja. https://unl.edu.ec/investigacion/produccioncientifica/memoriasdelasijornadasdeinvestigacionmusicaljoim2020
Zerpa, I. (2014). La investigación en la Fundación Conservatorio “Vicente Emilio Sojo”: una experiencia para la construcción de saberes. Universalia/Músicas, 1,5-16.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Oswaldo Antonio Rodríguez Reinoso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.