How a line of research in music is forged?
Keywords:
Line of research;, musicology;, four-handed piano;, dance;, XIX centuryAbstract
The authors examine in this work the concept of line of research in the context of music in general, and in particular, of musicology as a discipline, from their own experience as researchers. Without entering into epistemological disquisitions, they recount how a line of research was born and grew out of a primary idea: to make original Venezuelan music for four-handed piano. From this starting point, it grew, developed and transformed organically, generating a series of processes and products in which other disciplines necessarily interact, gradually defining the line of research as something objective and
concrete to which to refer.
Downloads
References
CASTELLANOS, Evencio. 1979. Elogio del valse venezolano del siglo XIX . Caracas. Consejo Nacional de la Cultura, Instituto Latinamericano de Investigaciones y Estudios Musicales "Vicente Emilio Sojo.
CASTELLANOS, Evencio. 1997a. Danzas y valses de Venezuela . Vol. 2 (CD). Caracas. Fundación Vicente Emilio Sojo.
CASTELLANOS, Evencio. 1997 b. Valses venezolanos de Salón . Vol. 1 (CD). Caracas. Fundación Vicente Emilio Sojo.
CORTINA, Alfredo. 1994. Caracas. La ciudad que se nos fue . Caracas. FUNDARTE.
DÍAZ, Alirio. 1980. Música en la vida y lucha del pueblo venezolano . Ensayos. Caracas. Ediciones de la Presidencia de la República y del Instituto Latinoamericano de Estudios Musicales Vicente Emilio Sojo.
DUQUE, Ellie Anne. 2011 . Nicolás Quevedo Rachadell: un músico de la independencia . Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.
S/A. 1841 . Escuela de Contradanzas Francesas, o sean cuadrillas y nuevo Gavotín, para uso de la juventud venezolana . Caracas. George Corser.
FERNÁNDEZ, Heraclio. 1876. Método para aprender a acompañar piezas de baile al estilo venezolano sin necesidad de ningún otro estudio y a la altura de todas las capacidades . Caracas. Imprenta Venezolana.
GUERRERO, Francisco. 1852. Colección de contradanzas españolas y francesas. Caracas. Tomás Antero.
LLAMOZAS, Salvador Narciso (ed.). 1894. Valses venezolanos. Álbum para piano. Caracas. S.N. Llamozas & Ca. Editores.
MCGRAW, Cameron. 1981 . Piano duet repertoire. Music Originally Written for One Piano, Four Hands . Bloomington. Indiana University Press.
PALACIOS, Mariantonia. 1997. “Rasgos distintivos del vals venezolano en el siglo XIX”. Revista Musical de Venezuela . 35/ 99-116.
PALACIOS, Mariantonia. 1998. “Heraclio Fernández, Nuevo método para aprender a acompañar piezas de baile”. Revista Musical de Venezuela ”. 38/ 299-342.
PALACIOS, Mariantonia. 2011 . “La música en las publicaciones periódicas venezolanas del siglo XIX”. Boletinmúsica. Revista de música latinoamericana y caribeña . 30/ 3-18
PALACIOS, Mariantonia. 2011 b. "Venezuela en piano" (CD). Caracas. s.e.
PALACIOS, Mariantonia. 2013. “La música del bello sexo en El Cojo Ilustrado”. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer . 1 8 (41 )/ 225-240.
PALACIOS, Mariantonia. 2013. “Music in 1 9th-Century Venezuela”. Politeja . 2 (24)/ 243-254.
PALACIOS, Mariantonia. 2014. “Ildefonso Meserón y Aranda, un exitoso empresario del siglo XIX”. Musicaenclave. 8 (2). En línea: http://www.musicaenclave.com/vol-8-2-mayo-agosto-201 4/
PALACIOS, Mariantonia. 2015. “La música y la educación femenina en la Venezuela del siglo XIX”. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer . 20 (45)/ 87-1 03.
PALACIOS, Mariantonia, IMAGINARIO, Andrea; VIVAS, Anthony; et al. 2008. La música en tiempos de El Cojo Ilustrado (CD). Caracas. Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico de la Universidad Central de Venezuela.
PALACIOS, Mariantonia y SANS, Juan Francisco. 2000. A bailar tocan. Géneros de Pataleo en la Venezuela del siglo XIX (CD). Caracas. Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico de la Universidad Central de Venezuela.
PALACIOS, Mariantonia y SANS, Juan Francisco.2001 .“Patrones de improvisación y acompañamiento en la música venezolana de salón del siglo XIX”. Resonancias . 8/ 45 – 90.
REYNA, Freddy. 1956. "Piano a cuatro manos: música instrumental definales de siglo" (LP). Caracas. Ediciones Freddy Reyna.
SACHS, Carl. 1987. De los llanos . Caracas. Fondo Editorial CONICIT.
SANS, Juan Francisco. 2001 . “Oralidad y escritura en el texto musical”. Akademos . 3 (1 )/ 89-11 4.
SANS, Juan Francisco. 2006. “Los guiones y la música de baile durante el siglo XIX: el álbum de Pablo Hilario Giménez.” Revista Musical de Venezuela . 45/ 76-93.
SANS, Juan Francisco. 2014. “Orígenes del gentilicio musical en el siglo XIX en Hispanoamérica: genealogía de un proceso”. Boletínmúsica . 36/ 21 -50.
SANS, Juan Francisco. 2016. "Nineteenth Century Spanish American Salon in the Light Of Music Scenes”. En Julio Mendívil y Christian Spencer (ed.), Made in Latin America. Studies in Popular Music . New York & London. Routledge. 37-45.
SANS, Juan Francisco. 2016. “Cuatro obras colombianas del siglo XIX para piano a cuatro manos”. A contratiempo. Revista de música en la cultura . 26. En línea: http://www.territoriosonoro.org/CDM/ acontratiempo/?ediciones/revista-26/partituras/cuatro-obras-del-siglo-xix.html.
SANS, Juan Francisco. 2016. “Dancing with the Enemy: Diplomacy in the Revolutionary Era”. En: Maureen G. Shanahan and Ana María Reyes (eds.), Simón Bolívar. Travels & Transformations of a Cultural Icon . Gainesville. University Press of Florida. 48-61.
SANS, Juan Francisco. 2016. Los bailes de salón en Venezuela . Caracas. Fundación Bigott.
SANS, Juan Francisco; y LOVERA, José Rafael. 2012. La graciosa sandunga. Cuaderno de piezas de bailes del siglo XIX recopilado por Pablo Hilario Giménez . Caracas. Fundación Bigott.
SANS, Juan Francisco; y PALACIOS, Mariantonia. 2001 . Valses originales para piano a cuatro manos . Caracas. Fondo Editorial de Humanidades y Educación.
SUÁREZ, Jesús María. 1876. Mecánica musical. Nuevo método para aprender a acompañar piezas de baile por medio de números . S/D.