Jameson and the contemporary Venezuelan novel

Authors

Keywords:

venezuelan novel, Fredric Jameson, allegory, third world, politics

Abstract

The present research focused on the propensity of Venezuelan literary criticism on the reading and study of his contemporary novels, based on the theory of Fredric Jameson (1986), on the interpretive tendencies of long narrative in the countries of the "Third World”. This approach responds to the need to dilute the controversy raised by various authors such as Doris Sommer (2004), Miguel Gomes (2010), Vicente Lecuna (2012), Cecilia Rodríguez Lehmann (2011) and Pedro Luis Vargas Álvarez (2013), on the character of the novels in Latin America; finding a critical framework that oscillates between the rejection of said theory and the acceptance with commercial fines by others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adrían Hernández Moreno, Universidad Nacional Abierta

Profesor de Lengua, Literatura y Latín (Instituto Pedagógico de Caracas). Magister en Estudios Literarios (Universidad Central de Venezuela). Profesor de categoría Asistente de la Universidad Nacional Abierta (UNA). Especialista en Contenido del área de Lengua y Literatura de las carreras de Educación Integral de la UNA. Crítico Literario. Ponente en diferentes eventos relacionados con los estudios literarios y la literatura venezolana. Autor de diversos artículos de investigaciones y estudios literarios en revistas científicas especializadas. Pertenece a la línea de investigación “La Formación del Docente en el Sistema de Educación Abierta y a Distancia” de la UNA. Coeditor de la Revista Educ@ción en Contexto de la UNA.

https://orcid.org/0000-0002-7201-8440

References

Altamirano, I. (1949). La literatura nacional. Editorial Porrúa.

Álvarez, I. (s/f). Todos contra Jameson: los alcances de la alegoría nacional y su valor para la lectura de dos novelas chilenas recientes.
http://www.academia.edu/1746207/Todos_contra_Jameson_los_alcances_de_la_alegoria_nacional_y_su_valor_para_la_lectura_de_dos_novelas_chilenas_recientes
CastroUruioste,

J. (1994). La imagen de nación en Doña Bárbara. Revista de crítica literaria latinoamericana. http://ase.tufts.edu/romlang/rcll/

Fletcher, A. (1964). Alegoría. Ediciones Akal.

Foucault, M. (1970). El orden del discurso. Fabula Tusquets.

Gomes, M. (24 de marzo de 2007). Nocturama y el ciclo del chavismo. El Nacional, p. 6

Gomes, M. (2010). Modernidad y abyección en la nueva narrativa venezolana. Revista Iberoamericana, 76(232), 821836.

Jameson, F. (1986). Thirdworld literature in the era of multinational capitalism. Social text, (15), 6588.

Lecuna, V. (2012). Narrativa y paranoia en Venezuela. Voz y escritura. Revista de estudios literarios, 20, 151161.

Roche Rodríguez, M. (2013). Carlos Sandoval: Hoy los críticos se interesan más por lo nacional. El Nacional. http://www.elnacional.com/escenas/CarlosSandovalHoyinteresan
nacional_0_200979923.html

Rodríguez Lehmann, C. (2011). En clave de alegoría. http://gregoryzambrano.files.wordpress.com/2010/10/ceciliarodriguezlehmannenclavedealegorc3ada.pdf

Sommer, D. (2004). Ficciones Fundacionales: Las Novelas Nacionales de América Latina. Fondo de Cultura económica.

Vargas Álvarez, P. (2013). Lógica cultural y campo literario durante el llamado “auge editorial” en Venezuela. Mundo Nuevo, 11, 155176.

Published

2021-01-06

How to Cite

Hernández Moreno, A. (2021). Jameson and the contemporary Venezuelan novel. Mayéutica Revista Científica De Humanidades Y Artes, 9(1), 7-25. Retrieved from https://revistas.uclave.org/index.php/mayeutica/article/view/3066